23 Aralık 2016 Cuma

SaydamAnne'den Körili Ekmek

Malumunuzdur efenim biz sofrada ekmek olmadan doyduğunu anlamayan bir milletiz. Ekmek yemeye engel teşkil edecek ciddi bir sağlık sorunumuz olmadıkça cuk ekmek cuk yemek!
Hadi kızlaaarrrr samimi olalım lütfen! İçimize çeke çeke yürümekten patlayacakmış gibi sıkıntı veren ayva(!) göbekçiklerimizin asıl sebebi de bu ekmek sevdamız değil mi zaten? :)
Neyse velhasıl kelam konumuz bu değil, dağılmayalım.
Madem ki bu sevdamızdan vazgeçemiyoruz, e dışarıdan alınca da aklımıza kırk tilki hücum ediyor "amaaaannnn şimdi bu ne şartlarda hazırlanıyordur, elleri değiyor mudur, hijyen hassasiyeti var mıdır vs. vs."
Hele ki bir de satın aldığınız ekmeğin içinden tanımlayamadığınız cisimcikler çıkmışsa vay halinize. Nitekim ben o şanslı(!) kişilerdenim.
Ekmeğimden çuval parçası, fare pisliği, erkek kılı vs. (devam etmeyeyim ki sizin de mideniz kalkmasın ) çıkınca canıma tak etti. Hele bir de anne olunca kendimi geçtim ama kızıma asla yediremem bu ekmekleri. Ben de kendi ekmeğimi kendim yapmaya karar verdim. Bir süredir kendi ellerimle misler gibi pofuduk ekmekçikler yapıyorum. Şimdi de değişik neler katabilirim de ekmeğin besin değerini artırabilirim diye düşünüyorum. Tabi göze de hitap etmeli yaptığım şey ki keyifle yiyebileyim ve hatta kızıma da verebileyim. İlk olarak ceviz kattım müthiş oldu. Birkaç kez böyle yaptım. O da beni kesmedi :)
Risk almadan rahat edemiyorum. :)
Geçtiğimiz günlerde mutfağımdaki en değişik baharatın KÖRİ olduğunu fark ettim. Hem rengi, hem kokusu, hem tadı, hem besleyiciliği...
DİPNOT: Ben tam bir baharat delisi, tutkunu, sevdalısıyım :)
Tabi tahmin edeceğiniz üzere genelde tavuk, makarna, et yemeklerinde fevkalade lezzet olarak krema eşliğinde kullanılan köriyi ekmek hamuruna katıverdim. Valla da kattım billa da kattım. :)
Sonuçtan biraz endişeliydim ama ben hayatım boyunca bu kadar güzel bir ekmek yemedim.
Yumuşacık, mis kokulu, renkli, lezzetli...
Yakın zamanda zerdeçallı ve tarçınlı deneyeceğim. Köriden sonra oldukça cesaretlendim doğrusu.
Tarifi de yazayım şuraya bir yere denemek isteyen olur belki. Haaa bu arada kızımın çorbalarına da katıyorum o da bayıldı. Eşim zaten ne versen yer saolsun :) Ama "hımmmm" sesini çıkardı memnuniyet ifadesiyle :)
Güvenle deneyebilirsiniz.


Körili ekmek Tarifi:

- 4 su bardağı un
- 2 su bardağı süt veya su (ben süt kullandım)
- 1 yemek kaşığı tereyağı veya margarin
- 1 tatlı kaşığı instant maya
- 1 yemek kaşığı tepeleme şeker
- 1 tatlı kaşığı silme tuz
- 1 tatlı kaşığı köri baharatı

Yapılışı:
Bir kaba un, maya, şeker, tuz ve köriyi koyup iyice karıştırıyoruz. Bir tencerede sütü azıcık el yakacak kıvama kadar ısıtıyoruz. Yağı da içine koyuyoruz ki erisin. Isınan sütü unlu karışıma ekliyoruz ve yoğuruyoruz. Yumuşak ele yapışan bir hamur elde ediyoruz. Ağzını kapatıp bir beze sararak sıcak bir ortamda 1 saat mayalandırıyoruz. 1 saat sonra kabaran hamuru tezgaha veya masaya biraz un serperek hamuru boşaltıp unluyoruz. Uzunca yuvarlayıp 4 parçaya bölüyoruz. Her parçayı elimizi unlayarak yuvarlayıp beze yapıyoruz. Yağlı kağıt serip un serptiğimiz tepsiye aralıklı olarak diziyoruz. Yarım saat kadar da tepside sıcak ortamda mayalandırıyoruz. Fırına koymadan önce üzerine susam ekmek istiyorsanız sıvıyağ veya zeytinyağı sürüp susam ekebilirsiniz. 200 derecede 15 dakika ısıttığımız fırına alıp yaklaşık 35 dakika üzeri kızarıncaya kadar pişiriyoruz. Piştikten sonra soğuyana kadar fırında bırakıyoruz ki içini iyice çeksin.
İşte hepsi bu kadaaarrr...
Afiyet olsun. ;)




2 yorum: